فرهنگی

یک هفته با کتاب؛معرفی مدیر دفتر ادبیات بیداری وانتشار فراخوان جایزه ابوالحسن‌نجفی

معرفی مدیر دفتر ادبیات بیداری وانتشار فراخوان جایزه ابوالحسن‌نجفی
معرفی مدیر دفتر هنر و ادبیات بیداری و انتشار فراخوان جایزه ابوالحسن نجفی از مهم‌ترین رویدادهای هفته گذشته حوزه کتاب و ادبیات بودند.

گروه فرهنگ و ادب: در مرور اخبار و رویدادهای مهم هفته گذشته حوزه کتاب و ادبیات به هفت خبر مهم پرداخته‌ایم.

معرفی مدیر دفتر هنر و ادبیات بیداری و انتشار فراخوان جایزه ابوالحسن نجفی از مهم‌ترین رویدادهای هفته گذشته حوزه کتاب و ادبیات بوده است.

همچنین به مرور اخباری از جمله معرفی برنده جایزه اورول، حضور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نمایشگاه الکامپ، تمدید حضور در همایش کتابخانه‌ها و کسب‌وکارهای مجازی، برگزاری نخستین دوره آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان، برگزاری چهارمین دوره پویش سفیر حسین پرداخته‌ایم.

مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

معرفی برنده جایزه اورول

جایزه اورول به رسم هر سال برندگان جوایز خود را در دو بخش بهترین کتاب و روزنامه‌نگاری سیاسی معرفی کرد که بنا شده روایت پیتر اپس از تراژدی آتش‌سوزی گرنفل جایزه ۳۰۰۰ پوندی جورج اورول را به عنوان بهترین کتاب سیاسی سال دریافت خواهد کرد.

به این ترتیب کتاب «جسدها را نشانم بده: چگونه اجازه دادیم گرنفل اتفاق بیفتد» نوشته پیتر اپس، برنده جایزه اورول ۲۰۲۳ برای نوشتن بهترین کتاب سیاسی شد. از این کتاب به عنوان گزارشی «با شکوه» از کالبدشکافی تصمیمات سیاسی که منتهی به آتش‌سوزی برج گرنفل شد، یاد شده است.

حضور نهاد کتابخانه‌های عمومی در نمایشگاه الکامپ

احسان کاوه مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات، از حضور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) خبر داد.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات در خصوص نمایشگاه الکامپ گفت: این نمایشگاه بستری برای معرفی و همچنین عرضه محصولات و خدمات افراد و شرکت‌هایی است که در صنعت الکترونیک و کامپیوتر فعالیت دارند.

معرفی مدیر دفتر هنر و ادبیات بیداری

آئین تکریم و معارفه مدیران مرکز آفرینش‌های ادبی و دفتر هنر و ادبیات بیداری برگزار شد. در این جلسه که با حضور محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری برگزار شد، مراسم تکریم مجتبی رحماندوست مدیر سابق «دفتر هنر و ادبیات بیداری» برگزار و مرتضی قاضی به‌عنوان مدیر این دفتر معارفه شد.

همچنین در این جلسه، از آقای محمدرضا شرفی خبوشان، مدیر سابق مرکز آفرینش‌های ادبی تقدیر و میلادعرفان‌پور به عنوان سرپرست مرکز آفرینش‌های ادبی معارفه شد.

مجتبی رحماندوست نیز با حکم رئیس حوزه هنری به سمت مشاور عالی رئیس حوزه هنری منصوب شد و همچنان به عنوان عضو هیات‌امنای اندیشکده ادبیات پایداری در حوزه هنری به فعالیت ادامه می‌دهد.

انتشار فراخوان جایزه ابوالحسن نجفی

مرکز فرهنگی شهر کتاب به منظور پاسداشت یاد ابوالحسن نجفی در عرصه ترجمه و تشویق مترجمان در اعتلای زبان فارسی، فراخوان هفتمین دوره این جایزه را که بهمن ماه امسال برگزار می‌شود، منتشر کرد تا از بهترین ترجمه رمان و مجموعه‌داستان کوتاهی که سال ۱۴۰۱ منتشر شده، با اهدای جایزه و نشان ابوالحسن نجفی تقدیر کند.

برگزاری نخستین دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان

نخستین دوره متمرکز و حضوری آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان با عنوان «قاصدک» در تیرماه توسط خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود.

ثبت نام برای عموم علاقه مندان بالای ۱۵ سال در این دوره آموزشی آزاد است. علاقمندان شعر و داستان برای ثبت‌نام در دوره آموزشی «قاصدک» می‌توانند تا ۱۲ تیرماه با مراجعه به پایگاه نقد شعر به نشانی www.naghdesher.ir و پایگاه نقد داستان به نشانی www.naghdedastan.ir بعد از ثبت‌نام اولیه، برگه ثبت‌نام این دوره را در حساب کاربری خود تکمیل و نمونه اثر ارسال کنند.

تمدید حضور در همایش کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک

اعظم صنعت‌جو دبیر علمی همایش «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» با اعلام خبر تمدید مهلت ارسال مقاله به این همایش تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ گفت: با توجه به درخواست مکرر پژوهشگران، مبنی بر زمان بربودن انجام پژوهش، تازه بودن حوزه پژوهشی و نیز ضرورت جلب حداکثری آخرین دستاوردهای پژوهشی برای غنای کیفی همایش، مناسب دیده شد تا فرصت بیشتری در اختیار پژوهشگران به منظور تکمیل و ارسال مقاله قرار گیرد. به این منظور، با توجه به زمان برگزاری همایش در مهرماه ۱۴۰۲ و ضرورت تعیین فرصت کافی برای داوری آثار، مهلت ارسال مقاله تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۲، که نهایت زمان ممکن برای دریافت مقالات است، تمدید می‌شود.

برگزاری چهارمین پویش سفیر حسین (ع)

چهارمین پویش سفیر حسین (ع) با هدف ترویج و عرضه کتاب در مساجد، هیئت، مدارس و دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار می‌شود.

علاقه مندان به برگزاری نمایشگاه کتاب و برپایی میز کتاب در مجموعه خود می‌توانند جهت ثبت نام و شرکت در این پویش عدد ۴ را به شماره ۱۰۰۰۳۰۲۲ ارسال کرده و برای کسب اطلاعات به آدرس khooshe.org/?p=5909 مراجعه کنند.

مهلت ثبت نام شرکت در این پویش تا ۱۵ تیر است.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.