اقتصادی

پیام نخستین حضور رسمی در بریکس؛ وحدت در مقابل یکجانبه‌گرایی

پنجمین سفر خارجی رئیس‌ دولتِ چهاردهم و نخستین حضور ایران به عنوان عضو اصلی بریکس در حالی رقم خورد که پیام پزشکیان برای این اجلاس وحدت در مقابل یکجانبه‌گرایی و همچنین برداشتن گامی‌نو در جهت برپایی دنیایی بهتر با مناسباتی عادلانه‌تر بود.

به گزارش سرزمین مانا به نقل از ایرنا، شاید پس از کلید واژه «وفاقِ ملی» که به شعار محوری دولتِ چهاردهم نیز بدل شده است، بتوان مهمترین و پرتکرارترین کلید واژه مسعود پزشکیان را «وحدت و انسجام» دانست که حتی پیش از برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز بر آن تاکید داشت. کلید واژه‌ای که «وفاقِ ملی» نیز در ذیل آن تعریف می‌شود؛ به عبارت دیگر وحدت و انسجام در بعد داخلی در نهایت به «وفاق ملی» می‌انجامد.

اما پزشکیان همانطور که در بعد داخلی، وحدت و انسجام را نه یک انتخاب بلکه نیاز مبرم حال و آینده کشور می‌داند در بعد بین‌المللی نیز بر آن تاکید دارد و شامگاه گذشته در هنگام ترک کازان، مهمترین دستاورد شانزدهمین اجلاس سران بریکس را «وحدت کشورهای عضو در مقابل یکجانبه‌گرایی» خواند و تصریح کرد: گفتگوها با هدف ایجاد وحدت و انسجام میان کشورها در مقابل تمامیت‌خواهی و یکجانبه‌گرایی آمریکا و کشورهای همراهش صورت گرفت و تلاش‌های هیأت ایرانی نیز در راستای برون رفت از یکجانبه‌گرایی در جهان بود.

شانزدهمین اجلاس سران بریکس در تاریخ یکم تا سوم آبانماه سال جاری در کازان روسیه برگزار شد و در پنجمین سفر خارجی «مسعود پزشکیان» به عنوان رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، نخستین حضور رسمی ایران به عنوان عضو اصلی را رقم زد.

دوم شهریورماه سال گذشته بود که «سیریل رامافوسا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در آغاز نشست «بریکس پلاس» موافقت ۵ عضو اصلی این گروه با عضویت اصلی جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر، اتیوپی و آرژانتین را اعلام کرد و در ادامه رئیس جمهور برزیل، نخست وزیر هند، رئیس جمهور چین و رئیس جمهور روسیه که به شکل ویدئوکنفرانس در این نشست حضور داشت نیز در سخنانی با تاکید بر این موضوع، ورود اعضای جدید به بریکس را باعث رونق بیشتر این گروه و توان اثرگذاری بیشتر آن در نظم جهانی دانستند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.