اجتماعی

حق بر هوای پاک و سالم

دیوان_عدالت_اداری در رأی وحدت رویه شماره دادنامه: 62/28، 61 مورخ 30 اردیبهشت 1380 مقرر می دارد:«مقررات قانون نحوه جلوگیری از آلودگی_هوا که در جهت تحقق اهداف مذکور در اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور پاکسازی و حفاظت هوا از آلودگیها به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، متضمن ضرورت اتخاذ تدابیر متناسب در زمینه ساماندهی
سیستم حمل_و_نقل_شهری و الزام کلیه دستگاه‌ها و مؤسسات و اشخاص حقیقی و حقوقی به رعایت مقررات و سیاست‌های مندرج در قانون مزبور است».

اما:
به نقل از رسانه بلد طیب، برخی مدیران ارشد در حال پیگیری برقی کردن تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها برای حل معضل آلودگی هوای کلانشهرها هستند در حالی‌که مستند به برخی پژوهشهای علمی و برخلاف تصور رایج، کمتر از ۲۰ درصد از آلودگی هوای حاصل از اتومبیل‌ها مربوط به احتراق موتور آنهاست و بیش از ۸۰ درصد از آلودگی هوای حاصل از آنها، مربوط به اصطکاک لاستیک آنها با آسفالت خیابان است.
لذا برقی کردن نهایتا می‌تواند تا ۲۰ درصد از آلودگی مربوط به اتومبیل‌ها را بکاهد.

از این رو اولویت اول برای معضل آلودگی کلان‌شهرها، 
اولا تمرکززدایی از کلان‌شهرها و یا حداقل باز کردن کمربند کلان‌شهرها است تا این آلودگی در پهنه گسترده‌تری پخش شود
و ثانیا اولویت دادن به گسترش حمل_و_نقل_عمومی است تا سبب ترغیب مردم به استفاده کمتر از اتومبیل‌های شخصی شود.

 

عصر حقوق بشر
https://eitaa.com/HumanRightsInWorld

 

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.