×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۱۴ اسفند , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 4 March , 2025  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پیشتازی تأمین اجتماعی در مسیر هوشمندسازی و تحول دیجیتال

۵ طرح‌ سازمان تأمین اجتماعی حائز رتبه برتر در رقابت ایسا (ISSA) شدند

دامون خدابنده، مدیر مرکز فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی، در خصوص کسب رتبه‌های برتر این سازمان در رقابت‌های اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی (ISSA) گفت: سازمان تأمین اجتماعی نه تنها در فضای داخلی کشور، در حوزه تحول دیجیتال و حرکت به سمت هوشمندسازی و ارائه خدمات غیرحضوری پیشرو است، بلکه در این خصوص موفق به دریافت تقدیرنامه ویژه از بخش رقابت تجربه موفق اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی شده است.

به گزارش سرزمین مانا به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دامون خدابنده با اشاره به پیشتازی این سازمان در حوزه تحول دیجیتال و حرکت به سمت هوشمندسازی در تشریح جزئیات طرح‌هایی که از سوی سازمان بین المللی تأمین اجتماعی(ISSA) حایزه رتبه و قابل تقدیر شناخته شده و معرفی شده‌اند گفت: تمرکز بر استفاده از ظرفیت‌های فناوری و اطلاعات در سازمانی به وسعت تأمین اجتماعی که در حوزه‌های متنوعِ بیمه و درمان، با بیش از ۴۹ میلیون نفر از افراد جامعه در ارتباط است؛ یک ضرورت غیرقابل انکار است. به همین جهت این سازمان با اجرای پروژه‌های بزرگی نظیر الکترونیکی شدن نسخ پزشکی و ارائه خدمات غیرحضوری بیمه‌ای، از جمله سازمان‌های پیشرو کشور و حتی در مقیاس بین‌المللی محسوب می‌شود.

مدیر مرکز فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی در خصوص روند توسعه تحول دیجیتال این سازمان گفت: تمام تلاش ما در این سازمان معظم بر این است تا روند توسعه خدمات الکترونیک را با هدف ارتقا شفافیت و سهولت دسترسی به خدمات ادامه بدهیم و در این مسیر علاوه بر تکمیل فرایندهای غیرحضوری برای ارائه خدمات، با استفاده از ظرفیت‌های تبادل داده بین نهادهای مرتبط و همچنین استفاده از ظرفیت‌های نخبگان داخلی در حوزه فناوری و اطلاعات، به سمت هوشمندسازی خدمات حرکت کنیم.

تأمین اجتماعی پیشرو در ارائه خدمات غیرحضوری
خدابنده در تشریح طرح توسعه و گسترش خدمات غیرحضوری که حائر تقدیر ویژه برتر در بخش رقابت تجربه موفق اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی شده است؛ گفت: از سال ۱۳۹۸ تاکنون، ۶۷ خدمت بیمه‌ای و درمانی به‌صورت کاملاً الکترونیک و غیرحضوری راه‌اندازی شده تا ضمن کاهش مراجعات حضوری، هزینه و همچنین زمان انتظار دریافت خدمت، سطح رضایت ذی‌نفعان نیز افزایش یابد.

وی افزود: در این مسیر تلاش داریم تا افزون بر ارائه غیرحضوری خدمات، از مسیر تبادل داده با سایر نهادها نظیر سازمان ثبت و احوال، بخشی از خدمات را بدون الزام ارائه درخواست ذی‌نفع و به صورت هوشمند ارائه بدهیم.

نسخه الکترونیک؛ گام بنیادین برای ایجاد تحول دیجیتال در نظام سلامت
مدیر مرکز فناوری اطلاعات در خصوص دومین طرح سازمان تأمین اجتماعی که به صورت ویژه مورد تقدیر ایسا قرار گرفته است گفت: با آغاز طرح نسخه نویسی الکترونیک و حذف دفترچه‌های بیمه، از سال ۱۳۹۹ با پیاده‌سازی APIهای نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک، مراکزی که سامانه مجزا داشتند نیز قادر شدند تا با اتصال به APIهای سازمان، نسبت به تولید نسخه و ارسال آن اقدام ‌نمایند و در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد نسخه‌نویسی در کشور به صورت الکترونیک انجام می‌پذیرد.

خدابنده با اشاره به اینکه سازمان تأمین اجتماعی تنها سازمان بیمه‌گر پایه است که موفق به اخذ گواهی‌نامه تعامل با پایگاه ملی سلامت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شده؛ گفت: تأمین اجتماعی نه تنها در فضای داخلی کشور، سازمانی پیشرو در حوزه فناوری و اطلاعات در بخش سلامت محسوب شود؛ بلکه در این خصوص موفق به دریافت تقدیرنامه ویژه از بخش رقابت تجربه موفق اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی شده است. در واقع این طرح یکی از مقدمات طرح‌های کلان هوشمندسازی در حوزه سلامت کشور است که در دوره جدید مدیریت تأمین اجتماعی ذیل سه طرح کلان در طرح‌های ۲۰گانه تحولی، در دستور کار قرار دارد و می‌تواند هوشمندسازی در حوزه سلامت را ذیل موضوعاتی نظیر پرونده سلامت با تحول جدی همراه کند.

اپلیکیشن «تأمین من» تجربه‌ای موفق در ارتباطات با آسان‌سازی ارائه خدمات
خدابنده همچنین با تأکید بر تلاش سازمان برای آسان‌سازی فرایند ارائه خدمات گفت: ایجاد یک رابط کاربری با دسترسی آسان که همسو با تغییرات نوع استفاده از تکنولوژی، خدمات غیرحضوری را در پلتفورمی جذاب و ساده در گوشی‌های هوشمند ارائه کند؛ یکی دیگر از اقدامات سازمان تأمین اجتماعی بوده که بر اساس آمار موجود از زمان نگارش نسخه جدید در سال ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۵ میلیون کاربر فعال با رضایت بیش از ۸۶ درصد داشته و با ارائه ۱۰ نگارش جدید؛ تعداد خدمات غیرحضوری در آن از ۳۰ خدمت به ۵۳ خدمت افزایش یافته است که این طرح نیز از نظر هیئت داوران ایسا مورد تقدیر قرار گرفت.

گواهی‌نامه تأیید تجربه موفق ایسا برای طرح نظام ارجاع و آرشیو الکترونیکی اسناد پرونده
مدیر مرکز فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به تجربه این سازمان در خصوص نظام ارجاع که توسعه و تکمیل آن، موضوع یکی از طرح‌های ۲۰ گانه تحولی در دوره مدیریت جدید هم هست، گفت: طرح نظام ارجاع داخلی مراکز درمانی ملکی از سال ۱۳۹۶ در بیش از ۴۰۰ مرکز ملکی عملیاتی و هم اکنون بیش از ۱۵ درصد مراجعات پزشکان از این طریق انجام می‌شود. با این حال تلاش برای توسعه و تکمیل این طرح موضوع یکی از طرح‌های ویژه در دوره مدیریتی جدید است تا با تکمیل آن، ضمن تحقق پرونده الکترونیک سلامت، عملاً نظام توزیع و ارجاع در بخش درمان تأمین اجتماعی، عادلانه‌تر، شفاف‌تر و بهینه‌تر شود.

خدابنده همچنین با اشاره به طرح آرشیو الکترونیک اسناد در تأمین اجتماعی گفت: در این طرح نیز تلاش شد تا با توجه به رشد روزافزون ذینفعان و پیچیدگی و افزایش فرآیندهای اجرایی سازمان، تمرکز اطلاعات و یکپارچه‌سازی سامانه‌های سازمان ارتقا پیدا کند که یکی از گام‌های اثر بخش در این مسیر، ایجاد سامانه آرشیو الکترونیکی اسناد پرونده است. در مسیر پیاده‌سازی با استفاده از تکنولوژی‌های روز در هر مرحله از اجرای طرح، تست‌های عملکردی و غیر عملکردی مرتبط انجام و پس از اخذ نتیجه عملکرد از سوی بهره بردار در مرحله پایلوت، طرح مورد بهره‎‌برداری قرار گرفت.

گفتنی است ایسا به عنوان معتبرترین نهاد بین‌المللی فعال در حوزه تأمین اجتماعی که دارای بیش از ۳۳۰ سازمان عضو از ۱۵۸ کشور جهان است؛ هرساله فراخوانی را در خصوص تجارب موفق منتشر می‌کند. در سال جاری، هیئت داوران بین‌المللی این اتحادیه، از ۵ طرح نوآورانه سازمان تأمین اجتماعی در حوزه فناوری اطلاعات تقدیر کرد که از این میان دو طرح حائز شرایط تقدیرنامه ویژه ایسا شده و یک طرح نیز تقدیرنامه ایسا را دریافت کردند. همچنین سازمان تأمین اجتماعی موفق شد برای دو طرح دیگر نیز گواهینامه تایید تجربه موفق را دریافت کند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.